Modtagelsesklasser og supplerende undervisning i DSA

Modtagelsesklasser

En modtagelsesklasse er en skoleklasse hvor nytilkomne fremmedsprogede elever går i skole, indtil de har lært tilstrækkeligt dansk til at kunne følge med i en almindelig skoleklasse.

På Auning Skole har vi modtagelsesklasser i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.

Lovgivningsmæssigt gælder det, at en elev maksimalt må opholde sig i en modtagelsesklasse i 2 år.

Auning Skoles praksis er, at der sker løbende udslusning til almen klasse efterhånden, som det giver mening for den enkelte elev. Udslusningen kan godt ske i enkelte fag, hvis det giver mening for eleven. I hvilket omfang det giver menig, vil bero på en individuel vurdering af den enkelte elevs forudsætninger i basisdansk. Eleverne vurderes 3 gange i løbet af skoleåret i et evalueringsmateriale (”Hele vejen rundt”). Eleven har tilknytning til en almen klasse/årgang fra start, hvor de også deltager i særlige arrangementer/uger.

Fagrækken for de almene klassetrin gælder også for modtagelsesklasser, og skal tilrettelægges i forhold til den enkelte elevs personlige klassetrin.

Supplerende undervisning i DSA i almenklasserne

Målgruppen for Dansk som andetsprog (DSA) er elever, som har et ikke-uvæsentligt sprogstøttebehov. Eleverne indgår i den almindelige undervisning eller i specialklasser, men har behov for støtte til den dansksproglige udvikling.

Elever med sprogstøttebehov identificeres ved evaluering af eleven, eller hvis eleven tidligere har gået i modtagelsesklasse.

Den supplerende undervisning i dansk som andetsprog ses primært som en støtte i undervisningen, og vil derfor foregå i et tæt samarbejde med faglærerne. I enkelte tilfælde foregår undervisningen udenfor undervisningen i mindre grupper, og timerne vil ofte samles i forløb.